מאמר תגובה, לספרו המדהים והמפורסם של פרופ' 'קנוהל: "כיצד נוצר התנ"ך" ולפיו בין היתר, המדיניים היו ראשוני המונותאיזם ועם ישראל, קיבל את המונותאיזם מהם. הספר והתאוריה פורסמו בכל העולם ועוררו סנסציה. במאמר, אני מפריך טענה זו, בין היתר באמצעות תורת הלוגיקה. פרופ' קנוהל, הסכים עמי, שיתכן ואני צודק והוא טועה.
פרופסור ישראל קנוהל, בספרו המרתק: "איך נולד התנ"ך" ואף בהרצאותיו הרבות, בארץ ובחו"ל, מגיע בין היתר, למסקנה הדרמטית, כי העם המדייני, קדם לעם ישראל, בתפיסתו המונותאיסטית, בהקפדה על הכלל" "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" ואף באמונה באל אחד ושמו יהו.
מסקנות מרחיקות לכת, אלה, יצרו רעידת אדמה, בהיותן, נוטלות מהעם היהודי, אחריי אלפיי שנות אמונה, את ההישג הכי גדול שלו- ראשון המונותאיסטים והעברת עקרונותיו למרבית אוכלוסיית העולם. זאת ועוד, מסקנותיו, מבטלות באחת, חלק עיקרי ודרמטי, בספריי התורה, הנוגעים לאברהם, יצחק ויעקב, אבות העם היהודי ולברית, שבין אברהם לאלוהים, תוך שלילת ההישג המונותאיסטי, מאברהם, האב הקדמון.
בעמ' 95 לספרו, מצטט הפרופסור, מספר בראשית: "ויסף אברהם ויקח אישה ושמה קטורה ותלד לו….. ואת מדיין… ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבניי הפילגשים, נתן אברהם מתנות וישלחם… אל ארץ קדם"(פרק כה פס' א,ו).
מכאן, כי על פי התורה, שבט מדיין, מצאצאיי אברהם אבינו, ממש בנו, אינו יורש את רכושו, בהיות אימו, קטורה, פילגש לאברהם , אגב פילגש חביבה עד מאד, שכן נולדו להם ארבעה בנים. ומי תוקע לידינו, ששבט מדיין, שנמצא ע"י פרופ' קנוהל, כראשון המונותאיסטים והמאמינים באל יהו, תוך שהוא דוחק את העם היהודי, כחקיין, יד שניה, העתק הדבק, לא קיבל את עקרונות המונותאיזם, באל יהו, מאביו מולידו אברהם אבינו? נהפוך הוא. הגיון רב, בטענה, שהילד מדיין, דבק בעקרונותיו הדתיים המהפכניים, בפילוסופית חיים ובדרך החיים, מבית אבא, אברהם, כמות שראה בביתו, בילדותו וכמות שהנחיל לו אביו, בדיוק כשם שאברהם, הנחיל עקרונותיו אלה לבנו יצחק.
מכאן, כי עם ישראל, לא קיבל את הדת המונותאיסטית ואת האל יהו, מהמדיינים-יד שניה, אלה שניהם קיבלו עליהם, מאביהם אברהם, מאות שנים קודם לכן, את אותם עקרונות-יד ראשונה (מרופא).
מסקנה כזאת, שאגב ההסתברות הסטטיסטית שלה, גבוהה בהרבה, ממסקנת פרופ' קנוהל, נתמכת מחד, בסיפורי המקרא ומאידך, גוברת גם ע"פ חוקיי הלוגיקה וההיגיון הצרוף והינה בעלת היתכנות, לא פחות טובה, ממסקנות פרופ' קנוהל. חיזוק נוסף, לטענתי זו, נמצא בסיפור על משה. משה הורג שוטר מצרי. מדוע משה בורח ומסתתר, דווקא אצל שבט מדיין, מכל עשרות השבטים שמסביבו? האם מקרי הדבר? התשובה: המדיינים והעברים, יודעים, כי חצי אחים המה, בנים לאב אחד-אברהם והם חולקים את אותם ערכים מונותאיסטים ומאמינים באותו אל, יהו ובאותו עיקרון של: "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה".
מדוע שהמדיינים, יקבלו את הרוצח הנמלט, שאינו בן שבטם ויסוככו עליו, תוך שהם מסכנים חייהם, בנקמה של האימפריה המצרית, העלולה להגיע אליהם, במסע נקמה זריז וקצר?
ומדוע זה משה, רוצח נמלט, מתקבל בכבוד מלכים ומשתכן דווקא בביתו של האיש החשוב ביותר בשבט המדייני, הכהן הגדול?
התשובה: המדיינים יודעים כי משה, אחיהם למחצה וצאצא לאברהם אביהם. זה בן משפחה.
ומדוע זה, הכהן הגדול, משיא את ביתו ציפורה למשה, רוצח, מגמגם, זר לחלוטין ופושע נמלט?
זהו אקט כבוד, בעולם העתיק. דווקא הכהן הגדול, המכיר, מכח משרתו, היטב, את האמונה באל המונותאיסטי יהו ואת ההיסטוריה, המסורת ומקורות השבט המדיני ואת אביהם המשותף, אברהם, מוסר למשה את ביתו, לאשה. משה, חצי אח, בן לאותו האב, אברהם, חולק את אותם עקרונות חיים ואמונה באל אחד יהו, אל מונותאיסטי, שצווה: "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה".
מלכתחילה, התבסס פרופ' קנוהל הנכבד, על שבריי הנחות, כשיצר את התאוריה הדרמטית. לשיטתי, בכדיי לשלול מסורות עתיקות, המופיעות בתורה ואין חולק, שיש בהם לפחות גרעין של אמת, נחוצה לנו ראיית זהב. דבר מה נוסף, עד שאין עוד, כל דרך ליישב את הדברים, עד כדיי סתירה לוגית ומדעית. דבר מכל אלה, לא נמצא בתאוריה. ההפך הנכון.
בשנת 2018, בעקבות פניותיי הרבות לפרופסור קנוהל, הוא הסכים, שיתכן שהתאוריה שלי נכונה, כלומר, יתכן שהתאוריה שלו, אינה נכונה. מודה ועוזב וגו'.
העם היהודי יכול להירגע. עמוד נח.